De situatie verandert
Voor iedereen is de situatie nu anders en onzeker, dus ook voor ondernemers en stripuitgevers. Helaas hoort de strip ook bij de hoek waar de meest voelbare klappen vallen. Waanzinnig leuke projecten zijn afhankelijk van crowdfunding acties, acties die dus betaald moeten worden door de consumenten. Consumenten die zelf uiteraard ook de gevolgen voelen van deze ‘crisis’-tijd. ‘Crisis’, een vervelend woord, maar dat het niet fijn is wat er nu allemaal speelt is wel duidelijk. De oplages van stripboeken lijken steeds verder te dalen, iets waar de winkeliers dan weer over klagen, want ze krijgen dan weer ‘verzamelaars’ over zich heen omdat de ‘populaire’ strips vaak niet meer leverbaar zijn, al voor ze überhaupt in de winkel zijn verschenen. Het woord verzamelaar krijgt zo een vervelende bijklank. Want de verzamelaars veranderen zo meer-en-meer in beleggers dan liefhebbers, maar goed dat is onze bescheiden mening. Een oplossing hebben wij helaas ook niet zo klaar liggen. Maar dat de korting die verwacht wordt door winkeliers, de ‘vaste boekenprijs’ die nooit daadwerkelijk een ‘vaste’ prijs is, en eigenlijk onwenselijk is voor een gezonde markt, is ons wel duidelijk.
Dit is niet bedoeld als klaagzang, maar meer als noodkreet dat we vooral moeten blijven genieten van mooie, leuke, spannende en vernieuwende verhalen en niet alleen maar de economisch meest interessante boeken kopen als belegging, steun iedereen die met ziel en zaligheid een strip probeert te verkopen en dat doet om de meest legitieme bedoelingen, om de beste kwaliteit mogelijk te leveren en het aanbod divers te houden. Iedere dag kaviaar gaat immers ook vervelen, en misschien houd je sowieso niet van dat spul.
Uitdagende tijden zorgen bij ons voor momenten van bezinning. Wat willen we nu eigenlijk, en hoe kunnen we dat eerlijk doen. We willen nog steeds, ‘dat’ uitgeven waar we zelf warm voor lopen. Qua verhaal, tekeningen, innovatie en vakmanschap. Moebius legt in zijn voorwoord bij de te verschijnen IAN integraal waarschijnlijk beter uit wat wij kunnen doen als auteurs en uitgevers:
“… als auteur denk ik dat de meest realistische oplossing is (en de enige trouwens, of we willen ons werk professioneel om zeep helpen en fysiek zelfmoord plegen) om vooruit te blijven gaan…. We zullen altijd meer kwaliteit, hard werken, gratie, kracht en inventiviteit van onszelf moeten eisen…”
Meer willen we er niet aan toevoegen… Het is al een veel te lang verhaal geworden zo.
Wat wij als bescheiden uitgever wel hebben veranderd is dat we definitief afgestapt zijn van de 3 versies van 1 boek. De “Speciale Editie” zal niet meer terugkomen, te veel edities van 1 boek zitten elkaar in de weg bij lagere oplages.
Bij de boeken die rechtstreeks aangeschaft worden bij RoaRrr zit nu een extra zwart-wit ex-libris om de kansen voor de uitgevers wat gelijk te trekken ten opzichte van de winkeliers, qua overlevingskansen. Om zo de oneerlijke, eerlijk bedoelde, vaste boekenprijs te beconcurreren.
Rotterdam, 27-7-2020
© RoaRrr 2017-2020